Írországi információk és élmények - magyarul

Hátizsákkal Írországban

Ez a beszámoló azért született, hogy kispénzű, de kalandvágyó fiataloknak nyújtson segítséget, és esetleg bátorítást egy írországi túrához.
A történet nem is idén júliusban kezdődött, amikor leszállt velünk a gép Dublinban, hanem két évvel ezelőtt. Zsolt kitalálta, hogy az egyetem befejezése után nyáron egy nagyot barangoljunk Írországban. No ez sem légből kapott ötlet volt, hiszen addigra már megfertőződtünk Skóciában a kelta legendákkal, a vad elhagyatott tájakkal és a zenével. Így az utóbbi két évben folyamatosan tervezgettünk: beleszerettünk az ír zenébe, ír kocsmába jártunk, ismerkedtünk az ír történelemmel, faltuk Leon Uris Szentháromság című könyvét (majd a folytatást is), és az utazás előtt az útikönyveket. Sok hasonlóságot véltünk felfedezni Magyarországgal - sokan nevezik egyébként az íreket a "Nyugat magyarjainak". Nagyon jó volt álmodozni, de még jobb volt ott lenni - nem ért minket csalódás.
Mi három és fél hétig voltunk úton, stoppoltunk, sátraztunk, igyekeztünk sok száraz kaját vinni - így sikerült naponta kettőnknek összesen 20-25 fontra mérsékelni a kiadásokat. Pedig egy jó kis sört vagy Bulmerst sohasem tagadtunk meg magunktól! Bár meg kell hagyni, az időjárással szerencsénk volt, az esős napok számának emelkedésével a költségek is emelkedtek volna. Mi csak egyszer kényszerültünk B&B-be, mert nagyon eláztunk, és hiába vártunk öt percet, de még tízet is, az ír időjárás nem fordult jobbra (egy kedves szólás szerint, mely az ír időjárás változatosságára utal, ha nem vagy megelégedve az ír idővel várj öt percet).

Kempingezés

Írországban meglepően olcsóak a kempingek, két személyre egy kis sátorral éjszakánként 8-9 fontba került (néhány helyen a zuhanyozásért külön kell zsetont váltani, 50-60 pennyért). Dublintól délre a DART Shankill nevű megállójától nem messze fekvő kempingben vertük először ír földre a sátrunkat, miután az Ír Gulyás útmutatása szerint beverekedtük magunkat a reptérről a városba a DART-hoz, onnét tovább már egyszerű volt. Ezt a helyet mindenkinek ajánljuk, mert a város könnyen és gyorsan elérhető innen.
A kempingek általában nem különösebben igényesek, de például gázpalackot, egyszerűbb kiegészítő felszerelést majdnem mindenütt kapni. Egy idő után viszont rájöttünk, hogy a Youth Hostelekhez kapcsolódó kempingekben van közös főzőhelyiség - ingyen! - ami minden este, de főleg esős időben kellemes beszélgetések helyszíne lehet. Itt a társaság is többnyire fiatalokból állt, oldottabb volt a légkör, mint a "rendes kempingekben". Mi kettő ilyen helyen voltunk: Dingle-től keletre 1.5 km-re, és Doolinban az Aille River Hostel-ben. Ez utóbbit különösen megszerettük, nagyon barátságos volt, így erről most részletesebben is megemlékezem. Esténként teát iszogattunk a karosszékben a kandalló előtt, (ami persze nyáron nem üzemelt), beszélgettünk más országok fiaival. Azt hiszem életemben nem ittam még annyi teát mint Írországban, ami amellett, hogy szinte szertartássá vált, jó sok tejjel még az éhségünk csillapítására is bevált. Játékokat is találtunk, de bevallom miután Zsolt háromszor egymás után elvert malomban én inkább elvonultam olvasni, ő meg naplót írni. A hostel mellett biciklit lehetett kölcsönözni fejenként 6 fontért, amivel a Burren nagyszerűen felfedezhető (lásd az Ír Gulyás egy korábbi beszámolóját a környékről).
Vadkempigezni igazából nem könnyű, mivel minden talpalatnyi hely be van kerítve, a tulajdonost meg a legritkábban sikerül könnyen előhalászni (illik engedélyt kérni). Ezen kívül a legtöbb helyen állatok is legelésznek, és elég kellemetlen arra ébredni, hogy a birkák körbelegelik a sátrat (erre is volt példa). Valójában csak Connemara-ban a tőzegláp közepén tudtunk egyszerűen vadkempingezni, aminél elhagyatottabb helyet nehéz elképzelni. Ez rettentően romantikus, kivéve, ha valaki fél a lápi szellemektől!
Végezetül még egy tipp: Glendalough-nál (Wicklow Mountains) 2 fontért megengedi egy helyi gazda, hogy a földjén felverd a sátradat, a patak partján, gyönyörű rálátással a völgyre és a magas toronyra. A hely az út bal oldalán még a szerzetesi város előtt található.

Stoppolás

Az utunk nagy részét stoppal tettük meg, de hosszabb távra néhányszor buszra szálltunk, ami relatíve nem is olyan drága. A rövid szakaszok viszont egy útvonalon belül majdnem annyiba kerülnek, mint a teljes út. Arról nem is beszélve, hogy stoppolás közben mennyi kaland érheti az embert - szerencsére általában kellemesek -, és a helyiekkel is így a legkönnyebb ismerkedni.
Stoppolni általában nem nehéz Írországban, nagyon készségesek az emberek, különösen kisebb helyeken (mint más országokban is). Mi legtöbbször maximum 20-30 percet vártunk egy stoppra, egyszer kellett csak feladni, és busszal menni tovább. A legjobb hét közben stoppolni, az emberek munkából jövet-menet szívesen felvesznek, beszélgetnek - nem csak az időjárásról -, ajánlanak egy szép helyet, egy jó pub-ot, megdicsérik pocsék angoltudásod, és örülnek, amikor elmeséled, hogy milyen szép helyeken jártál, és milyen jól érzed magad. Viszont azt tapasztaltuk, hogy nagyobb ünnepekkor, hosszú hétvégéken tele vannak az utak alkalmi vezetőkkel, akik nem igazán szeretik a stopposokat. Ilyenkor szinte reménytelen vállalkozás.
Írországban - különösen a városoktól távol - az emberek nagyon barátságosak, egy ápoltan kinéző fiú-lány párost, ha jó helyen stoppolnak, biztosan felvesznek. Kivétel erősíti a szabályt… Jó hely az, ahol a kocsi vezetője már messziről lát téged, biztonságosan meg tud állni, és az sem árt, ha kiírod nagy betűkkel az úticélt. Vigasztaljon, hogy kővé dermedt, illetve megfagyott stopposokat sehol sem láttunk.

Stoppolás során számos jó ötletet lehet szerezni. Így kaptuk például azt a fülest is, hogy a Ring of Kerry helyett inkább a jóval kevésbé propagált Dingle félszigetet barangoljuk be, mert ez amellett, hogy kevesebb a turista rövidebb is, így egy-egy szép helyen többet lehet elidőzni. Jó ötlet volt, tényleg gyönyörű - bár nem mondom, hogy turista-mentes vidék, de legalább a minket olyan nagyon irritáló elhízott (nem mintha az elhízott emberekkel bármi gond lenne - az elhízott szerkesztő megjegyzése), ír gyökereiket kutató hangos amerikai turistákból kevesebb jutott oda.
Egyik kedvenc történetünk is stoppolás közben esett meg, Galwayben: szinte még el sem kezdtünk stoppolni, mikor megállt mellettünk egy mikrobusz, hogy merre megyünk, mert o szívesen elvinne. Csak előtte ugorjunk be a házához, mert néhány bútort kéne a kisbuszba bepakolni. Rábólintottunk, és már mentünk is. A házánál már várt két francia barátja, akik egy kukkot sem beszéltek angolul, ahogy mi sem franciául. A tulaj miután elmondta, mit kell berakodni más dolog után nézett, így francia-magyar koprodukcióban próbáltuk betuszkolni a bútorokat. Rengeteget nevettünk, vagy háromszor kellett ki- és bepakolni, mire minden - mi is - befértünk. Ezek után jótevőnk ígéretéhez híven elvitt Connemarába, egy gyönyörű völgybe - bár másfelé mentek volna, de végül is az általunk kért útvonalat választotta. Elmesélte melyik itt a kedvenc hegye, rögtönzött ír nyelvleckét tartott, majd búcsúzóul még egy turistatérképet is a kezünkbe nyomott.

Reméljük beszámolónk kedvcsinálónak jó volt, és néhány használható ötletet is lehet belőle nyerni.