Írországi információk és élmények - magyarul

"Micsoda útjaim voltak nekem" -
Szólt Desirée - "most hogy emlékezem-"

Cseh-Bereményi

Az alábbi leírások a saját utazásainkat foglalják össze. Nem feltétlenül tartalmaznak pontos útleírásokat, a turistát segítő információkat, inkább élményeinket örökítettük meg - eleinte csak a magunk, és családjaink mulattatására. Így vagy úgy, talán kedvet csinálnak Írország egyes tájainak meglátogatásához. Ha valaki követni szeretné a túra útvonalát, segítségül kiemeltük a meglátogatott helyek nevét. A túra végén megadjuk az általunk kipróbált szállások adatait. Az árak változhatnak! Idővel talán fényképeket is kerülnek ide- Jó szórakozást!

Tour de Dingle

Ismerősünk és az őt meglátogató barátnője kedvéért béreltünk kocsit, s péntek délután megtettük a (már szokásos) Powerscourt vízesés-Glendalough túrát. Szombat reggel pedig korán elindultunk a Moheri sziklákhoz. Az idővel óriási szerencsénk volt, mert éppen átment a fejünk felett egy keletre tartó viharzóna, ami nagy égszakadást-földindulást okozott Dublinban, dörgéssel-villámlással. Nyugaton pedig szikrázóan sütött a nap. A sziklák után - mivel elment az idő -, nem mentünk Bunratty-ba, a folk parkba, hanem Clare megyén át délre indultunk. Még kompoztunk is Killimer és Tarbert között - innen 11 mérföldre lakik Trish nevű lakótársnőnk mamája, néztük is a kompról, látni-e a falut, de persze, messze volt. A már ismerős, kellemes B&B-ben akartunk megszállni Castleisland-ben, de tele voltak. Tralee-n kívül találtunk szállást, egy hegyoldalban. A kilátás nagyon szép volt, főleg este, ahogy alattunk terült el a kivilágított város. Ezúttal nem mentünk be Tralee-be, hanem szállásadónk javaslatára egy Keanes nevű vendéglőben ettünk - remek volt a hal - Curraheen falucskában. A vacsorától eltelve, már sötétben lementünk a tengerpartra, ahol egy középkorú úr - kabátokba öltözött - családja óvó tekintetétől kísérve úszott a tengerben. Nagy törülközőkkel várták a parton. Hajnalban óriási széllökésekkel együtt vad eső érkezett - Péter szerint ingott a manzárd -, de mire elindultunk Dingle-félszigetre, már sütött a nap. Néhol az utat hosszan fukszia-sövények kísérték, rengeteg virággal, csak úgy izzottak a napsütésben. Szerintem itt vannak a legszebb, legdúsabban virágzó fuksziák a világon. Dingle városkában 'írkávéztunk', a vendég, Tímea nagyon kíváncsi volt már, milyen egy valódi ír kávé, eddig csak hallott róla. Éppen mise ideje volt, 'holy hour', azaz szent óra, amikor bezárnak a kocsmák, éttermek, alig találtunk egy helyet, ahol volt kiszolgálás - és szesz. Balszerencsénkre a kocsmát (Murphy's) hamar megtöltötte egy amerikai nyugdíjasokból álló zajos csoport, s az egyikük kvázi molesztálni kezdte az egyik vendéget. A "vendég" ui. egy, a szomszéd irodából kávézni átugrott, blúzos-szoknyás leányzó volt, s a pasi azt hitte, ő a pincérnő, s kezdte rajta számon kérni a rendelését. Igggen mulatságos volt, amikor megjelent az igazi pincérnő- A kényelmetlenség csak fokozódott, amikor az egyik turista kivillantva hófehér (mű)fogsorát, csipőből kezdte levideózni a kocsma "hamisítatlan" ír közönségét. Lev és Péter persze lemerevedtek, s félhangosan tárgyalták, hogy ki milyen egyezményes jelet mutasson az öregúrnak. Elég udvariatlanság megkérdezés nélkül mások képébe - urambocsá' italába - zoomolni, ugyebár.

Dingle nagyon szép kis kikötőváros, de tömve volt turistával. Az itteniek igyekeznek megőrizni viszonylagos nyugalmukat, ezért nem engednek nagy turistaközpontot építeni a városban, s a legtöbb felirat csak ír nyelvű. B&B így is akad bőven, s nyáron mindig zsúfoltság van, ami kicsit idegesítő, de érthető. Lépni is alig lehet. Megnéztük az akváriumot (Oceanworld), ami nekem különösen nagy élmény volt. Nagy, üvegfalú medencék, amiken át jól láthatók a Dingle-öbölben befogott halak, ráják, cápák, rákok stb-k. Eléggé lenyűgöző, ahogy az ember bámészkodik, orrát az üveghez nyomva, s egyszerre az üveg másik felén, rátapadva, az arcod előtt elsiklik egy hatalmas rája- A cápák is közel jönnek az üveghez, néznek az üvegszem-szerű kifejezéstelen szemükkel. Naccerű!!! Különösen tetszett a Fogd-meg medence, ahol a lapos lepényhalak fel-feljöttek a vízfelszínre és meg lehetett simogatni őket. A ráják - a kisebbek, olyan 60 cm átmérőjűek - is ott úszkálnak, s végig lehet simítani a hátukon, oldalukon. Ki vagyon írva, melyik testrészüket nem szabad megfogni, amúgy mindent szabad. Persze, hogy gyerek-apu-anyu (én) ott támaszkodik a medence szélén, könyékig vizesen, halakat tapogatva. Remek ötlet, s a halak - úgy tűnik - élvezik a dolgot, különben - gondolom én - aligha jönnének fel a víz tetejére.
Az egész kiállítás nagyon szép és gondozott, csak az az ajándékbolt ne lenne- A helyi giccsköbök 90 %-át Fungira, a delfinre alapozzák. Képeslap, kulcstartó, toll, radír, kacsintós pénztárca - na jó, ez utóbbi nem volt, de akadt borzalmasabb -, mind Fungit ábrázolja. Fungi, a palackorrú delfin, vágyaim tárgya, 1984 óta az öbölben él, s mint nemzetközi hírességet mutogatják. Óránként indulnak hajótúrák az öbölbe, megnézni Fungit, s ha nem jelenik meg - általában előjön -, visszaadják a viteldíjat. Fungi imád az emberekkel úszkálni, reggel külön hajó indul azokkal a turistákkal, akik a delfinnel akarnak úszni az öbölben. Átugrál a hajók felett, kíséri a csónakokat, szóval nagyon szociális lény. Senki nem tudja, miért marad az öbölben, mert más delfinek is fel-feltűnnek, de azok el is mennek egy idő után. Az akvárium egyik medencéje a Fungi kertje nevet viseli, mert amikor gyűjtötték az állatokat, növényeket, Fungi ott úszkált a búvárokkal, s figyelte, mit csinálnak. A hivatalos verzió szerint az a fiatal halász, aki 'felfedezte', nem tudott szakállat növeszteni egy gombás bőrfertőzés miatt, s róla nevezték el a delfint. Mások szerint a fun guy - fángáj (mókás fickó) eltorzított, ír kiejtése miatt lett a delfin Fungi = fungi. Sajnos, a sziget végében tett hosszabb túra miatt már nem volt idő, hogy befizessünk egy hajóútra, pedig nagyon sóhajtoztam- Helyette láttunk egy 1200 éves, kőből emelt, tökéletes állapotban lévő kápolnát, a Gallarus Oratory-t, ami úgy néz ki, mint egy magas, felfordított csónak. Slea Head, a sziget csúcsa után megálltunk, megmásztunk egy kisebb dombot, ahonnan csodás kilátás nyílt a környék szigeteire, a Skellig-ekre is. (Lásd Mónika beszámolóját az Ír Gulyás 1999. októberi számában). Szépen sütött a nap, meg is kapta az arcunkat. Aztán hazafelé, még Dingle-félszigeten megálltunk Inch falunál, ahol egy 6 km hosszú homokos földnyelv nyúlik az öbölbe. Több km hosszú homokos, tökéletes strand, jókora hullámokkal! A fiúk nem is tudtak ellenállni, s fürödtek, mi pedig a parton őriztük a cuccokat. Sok a szörföző, a hely kiválóan alkalmas az 1-3 m magas hullámok miatt. Verőék nem is tudtak úszni, dugóként dobálta őket a hullámzás. Tele is lett a gatyájuk homokkal, tengeri fűvel. 6-kor indultunk haza, s Limerick előtt még megálltunk enni egy könnyebb vacsorát. Szerencsére nem volt dugó, s éjfélre haza is értünk. Ez a négy óra kocsiban kicsit húzós volt, még szerencse, hogy Lev szeret vezetni.

Ajánlott szálláshelyek:

Castleisland: Island Heights (a városkán áthajtva, a Killarney felé vezető úton, már majdnem a városka végén, jobb felől): Tel.: 066-7141068, dohányozni is lehet, minden szoba fürdőszobás, a nappaliban - mely igen kellemes, kandallós, sakk-készlettel is rendelkezik - tea-süti-kávé-csoki minden mennyiségben, ingyen és bérmentve. Tulaj: Mary Ann Breen. Parkolási lehetőség a ház mögött (a bejáró igen szűk!). Az egyetlen "szégyenfolt" a reggelihez "mellékelt" népzene-utánzat. Amúgy maga a tökély.

Tralee: Beach Farm (a Dingle felé vezető N86-os út mentén, ha Tralee felől jövünk, balra. Tel.: 066-7121785, nemdohányzó. Kellemes szobák. Tulaj: Peggy O'Shea. Parkolás a ház mellett. Az ebédlőt a tulaj saját akvarelljei díszítik- A N86-os úton továbbhaladva a tábla először balra, majd egyből jobbra irányít, s kanyargós, szűk, majd meredek utacskán juthatunk a felettébb szétszórtan elhelyezkedő Tonevane falucskába, a hegyoldalra. Itt van az Ambleside House nevű B&B. A mandzárdból és az ebédlőből szép a kilátás a környékre. Fürdőszobás szobák, a szobában tea-és kávékészítési lehetőség. Tulaj: Mrs. Diana Curtin, tel.: 066-7123960. Mivel kicsit nehéz odajutni, csak végszükséglet esetén ajánljuk.

Dingle: Mary Sheehy's B&B. Itt nem voltunk, mások ajánlották. Dingle városkától északnyugatra van, a Wood Strand utcát kell követni (a kikötő utcája), jobb oldalon van a ház. Fürdőszobás szobák. Privát parkoló. Tulaj: logikus - Mary Sheehy, tel.: 066-7151453.